sampes

Jag är en kille som har fått kämpa här i livet mot min sjukdomar som jag fått vara med om men jag ger aldrig upp. Jag försöker att hjälpa andra som har det svårt så om ni har frågor inom vården så kanske jag kan hjälpa er med era problem så ställ en massa frågor jag svarar alltid på era frågor och inget är för dumt att fråga mej om jag är öppen för alla. Det kan bli rätt jobbigt men det är så mitt liv har varit sedan jag började va sjuk 1999 och jag har fått vara med om en hel del i vården. Jag försöker se de positiva i saker och ting men ibland är det väldigt svårt. Tack vare Stina Fjell som kom med iden att jag skulle jobba med att föreläsa för både barn och ungdomar men också i vården där jag ska berätta om hur jobbigt de kan vara att vara sjuk inte bara fysiskt utan också mycke jobbigt psykiskt.

Nu blir det av!!!

Publicerad 2014-01-18 15:41:06 i Allmänt

Jag fick veta igår att det blir den 23/1 13:00 som jag ska få åka ner till Lycksele och byta ut sonden på magen och det känns helt fantastiskt att det blir gjort så jag kan börja äta mer sondmat och att det inte ska behöva göra så ont som det gör nu medans jag sondar.
 
Vi pratade även om medicineringen och nu är det slut på nedtrappningen och tillbaka till samma doser som innan vi började trappa ner för läkaren såg på mej hur pass dåligt jag mådde så hon tyckte det var lika bra för smärta tar ju enormt med energi och har man då lite energi sedan innan så blir det ju bara ännu värre.
 
Det känns skönt att det rör på sej och att läkarna/sjuksköterska här i Storuman lyssnar och respekterar vad man säger!
 
Tack för titten välkommen åter!!
Sampe

Kommentarer

Postat av: linda

Publicerad 2014-01-18 16:14:29

jag skulle vilja veta mer vad för sjukdom du har?
missat om du lagt upp ett sånt inlägg!

och gärna bilder när hur var och vad du gör när du gör det.
/Linda

Svar: Jag har haft en mängd olika sjukdomar som inte ens står i läroböckerna. Det började år 1999 fick jag en livs hotande hjärntumör som satt fast på hjärnstammen och den ända lösningen var operation som tog 17 timmar och det blev en hel del komplikationer som brukar bli efter den sortens tumörtyper som endast 10 personer per år blir drabbad av och jag blev kvar på sjukhuset i över fyra månader mesta dels av tiden låg jag på intensiven. När jag var fri från den så försökte jag återhämta mej innan jag skulle strålbehandlas ifall det var några rester av tumören som fanns kvar. Det gick bra och sedan gick det väl bra tills 2005 då drabbades jag från ingenstans till operationsläge fått en jätte kraftig skolios på mindre än 3 månader och till en början trodde inte läkarna i Umeå på mej och att det ”bara” var vanlig trötthet i ryggen och trodde inte alls på att jag kunde ha så ont inte förrän sjukgymnasterna och läkarna här hemma slog larm fick jag träffa en ortoped som konstaterade att jag måste opereras och inför operationen skulle dom ha en magnetröntgen bild och där ser dom orsaken till varför jag fått skoliosen på så kort tid det berodde på att det var tätt i utflödet av likvorvätska i operationsområdet efter operationen av hjärntumören så kroppen bildade en cysta som gick längsmed ryggmärgs kanalen som behövde åtgärdas akut först och det skedde inom några dagar och det dom gjorde då var att sticka in ett rör i cystan och sy fast den för cystan måste vara kvar och under operationen sprack cystan och dom fick se hur ryggmärgen kunde ta mer och mer plats men det gjorde det svårt för att kunna fästa röret i cystan men det gav snabbt effekt så jag fick tillbaka känseln i hela högra sidan som varit borta och jag kunde sedan återhämta mej efter detta . Jag opererades efter ytterligare ett halvår år för själva skoliosen och efter det har jag opererats én gång till för cystan och en gång till för skoliosen.Jag har även opererats för flera saker under åren men om jag skulle ta upp och skriva allt så skulle det nästan bli längre än bibeln. Jag ska försöka lägga in fler bilder och skriva när var jag tog den med mera jag har bara inte orkat med att göra det tidigare eftersom jag haft det kämpigt och inte orkat med mer än nödvändigt men det ska jag bli bättre på tack för tog dej tid att skriva Med vänlig hälsning Samuel
samuel ingesson kallas även Sampe

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

samuel ingesson kallas även Sampe

Jag har sedan 1999 varit sjuk och har därför startat denna blogg för på så sätt kanske kunna hjälpa andra att orka fortsätta kämpa även om det inte alltid är så lätt.Jag har genomgått 58 operationer sedan 1999 så jag vet hur rädd man kan va för sjukvården och fått vara med om en hel del och mött många personer under åren och jag har hjälp dom. Om det är någon som har en fråga om antingen mej eller om sjukvården så svarar jag gärna på frågor.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela