sampes

Jag är en kille som har fått kämpa här i livet mot min sjukdomar som jag fått vara med om men jag ger aldrig upp. Jag försöker att hjälpa andra som har det svårt så om ni har frågor inom vården så kanske jag kan hjälpa er med era problem så ställ en massa frågor jag svarar alltid på era frågor och inget är för dumt att fråga mej om jag är öppen för alla. Det kan bli rätt jobbigt men det är så mitt liv har varit sedan jag började va sjuk 1999 och jag har fått vara med om en hel del i vården. Jag försöker se de positiva i saker och ting men ibland är det väldigt svårt. Tack vare Stina Fjell som kom med iden att jag skulle jobba med att föreläsa för både barn och ungdomar men också i vården där jag ska berätta om hur jobbigt de kan vara att vara sjuk inte bara fysiskt utan också mycke jobbigt psykiskt.

Nu är den här!!

Publicerad 2014-04-23 13:00:03 i Allmänt

Jag har idag varit och hämtat ut ett paket som innehöll en mjukisoverall och jag prövade den och visst den är lite väl stor men det fungerar då iaf så jag slipper få så ont i både ryggen och nacken.
 
Nu idag ringde jag till ortopedtekniska och fick prata med en sekreterare som skulle lämna ett medelande till han som varit med och gjort dynan att ringa mej när han kan för det går inte att jag ska använda denna för jag får mer ont när jag sitter i den än om jag är utan.
 
Sedan idag har jag ringt till sjukan för att be dom plocka ihop saker jag behöver för att koppla på/av droppet och dom skulle efter 12:00 lägga ut det i receptionen så det är bara att hämta.
Det blir inte så att jag orkar fara dit för att hämta så morsan åker dit när hon slutar så det löser sej.
 
Resten av dagen ska jag enbart ta det lugnt.
 
Tack för titten välkommen åter!!
Sampe

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2014-04-23 14:14:53

Hej!
Tack för bra läsning!
Jag har inte hittat vilken typ av tumör du drabbades av, men skull bli glad om du ville ta fig tid att förklara eller hänvisa till inlägg.

Vår son är fyra år och det upptäcktes i december att han har kraftig skolios. Nu vet vi att skoliosen är orsakad av en tumör i ryggmärgskanalen. Om tre veckor ska de försöka ta bort tumören, låta honom vara nedsövd ca två dygn och sedan i samma snitt gå in och operera in stag för att räta upp ryggen. Sedan påbörjas antagligen en intensiv kamp med behandling.

Har du tips? Erfarenheter?

Tack!

Svar: Hej
Tråkigt att höra om eran son och jag hoppas han kommer att bli bra men förbured dej på att det kan ta tid innan man kan se någon förbättring.
Den hjärntumör typ jag drabbades av kallas för Ependymom och den satt fast på hjärnstammen och läkarna fick hålla på i 17 timmar innan dom var färdiga.
Vi blev kvar på sjukhuset i fyra månader och 85% av tiden nere på intensiven och jag drabbades av flera unika diagnoser som var en efterverkan av tumören.
Jag har opererats tro det eller ej 52 gånger för en hel massa olika saker bland annat fyra gånger i ryggen två gånger på grund av att jag hade ju en cysta i ryggmärgskanalen som dom var tvungen att sätta in ett dränage för systan måste vara kvar.Efter den operationen blev det första skolios operationen och det gick bra fram till på hösten och jag fick mer och mer ont så dom gjorde en röntgen och ser att cystan fyllt på sej igen så det blev en akut operation. När det har gått över ett halv åka så fick jag svårare att gå och kunde knappt ta mej fram men dom på lassaretet sa att om man är mycket nervös och orolig så kan det bli så men jag var inte ens nervös alls. Läkarna gjorde ingen undersökning förrän jag ramlar och bröt handleden och då skulle jag göra en EMG man sticker in nålar i musklerna och sätter på lite ström för att dom ska kunna se om dom kan hitta felet och efter 5 minuter så gick båda läkarna ut och när dom kom in igen fick vi veta att det fanns inget samband mellan musklerna och nerverna.Ortopeden visste inte vad som var felet men dom opererade mej igen och upptäckte att jag har en falsk led som gjorde att ryggen rörde på sej även fast jag hade stag där.Det blev rätt så bra jag fick tillbaka benen så jag kunde börja gå igen. Men efter ett halv år var dom tvungna att ortopeden och neurokirurgen tillsammans hitta ett annat ställe där dom kunde sätta in ett annat drenarge och plocka bort en hel massa stag och skruvar.
Jag har sedan dess haft ett så kallat trycksår bak på ryggen som aldrig läker och det beror på att jag har några skruvar och tag kvar i ryggen och dom ligger just bakom matsäcken så så fort jag äter så trycker det mot skruvarna som trycker mot såret så det är inte så lätt för mej att kunna göra någonting när det värker nå fasansfullt.
Vill du veta mer så är det bara att skriva jag är bara glad om jag kan hjälpa till
Här är en sida du kan gå in och läsa på http://www.cancercentrum.se/PageFiles/6514/Ependymom.pdf
Håller tummarna för er..
Med vänlig hälsning
Sampe
samuel ingesson kallas även Sampe

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

samuel ingesson kallas även Sampe

Jag har sedan 1999 varit sjuk och har därför startat denna blogg för på så sätt kanske kunna hjälpa andra att orka fortsätta kämpa även om det inte alltid är så lätt.Jag har genomgått 58 operationer sedan 1999 så jag vet hur rädd man kan va för sjukvården och fått vara med om en hel del och mött många personer under åren och jag har hjälp dom. Om det är någon som har en fråga om antingen mej eller om sjukvården så svarar jag gärna på frågor.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela