sampes

Jag är en kille som har fått kämpa här i livet mot min sjukdomar som jag fått vara med om men jag ger aldrig upp. Jag försöker att hjälpa andra som har det svårt så om ni har frågor inom vården så kanske jag kan hjälpa er med era problem så ställ en massa frågor jag svarar alltid på era frågor och inget är för dumt att fråga mej om jag är öppen för alla. Det kan bli rätt jobbigt men det är så mitt liv har varit sedan jag började va sjuk 1999 och jag har fått vara med om en hel del i vården. Jag försöker se de positiva i saker och ting men ibland är det väldigt svårt. Tack vare Stina Fjell som kom med iden att jag skulle jobba med att föreläsa för både barn och ungdomar men också i vården där jag ska berätta om hur jobbigt de kan vara att vara sjuk inte bara fysiskt utan också mycke jobbigt psykiskt.

Väntans tider

Publicerad 2013-08-05 10:06:31 i Allmänt

Jag har haft det rätt bra i såret under en tid men nu har det vänt igen igår när vi skulle lägga om det ser vi att såret är nu vidöppet igen och det vätskar från såret. Nu ünder morgonen ringde jag till sköterska föpr att be dom kolla på såret och ta en odling ´för att se om det är infekterat för då måstejag ha penicillin eftersom jag har två stycken shuntar.När jag fick prata med dom så fick jag komma direkt och det blev så att dom tog en odling och sedan la sköterskan om såret igen.
 
Nu är det bara till att vänta på ett svar och under tiden jag väntar tar jag det bara lugnt tagit medicinen och ska sitta och kolla på något på nätet.
 
Nu vet ni vad som händer,
 
Tack för titten välkommen åter!
Sampe

Kommentarer

Postat av: Pernilla

Publicerad 2013-08-07 00:10:55

Hur kommer det sig att du måste sondas och hur länge har du behövt det?

Svar: Jag har haft sond eller peg på magen sedan 1999 då jag tappade sväljreflexen och blev halvsides förlamad i svalget efter operationen an min hjärntumör. Vi visste redan innan operationen att jag skulle bli halvsides förlamad i svalget men men det uppstod problem under operationen som gjorde att jag även miste sväljreflexen. Det är väldigt många som inte förstår hur det är att måsta leva enbart på sondmat och det ursäkta språket ett rent helvete för magen får inte jobba som när man äter fast föda antingen är man förstoppad och man måste ta laxermedel mellan jämna mellanrum eller sår rinner det.Många tror att det är väl bara att dricka upp det är ju inte så mycket men där har dom fel för sondnäringen är blandad med så många saker och är trögflytande och smakar skit. En annan sak är skillnaden mellan att äta fast föda och att äta sondmat är när du ätit fast föda så känner man sej mätt och belåten medan när du ätit upp allt av sondnäringen är man nästan spy sjuk. Det är ingen lätt sitts jag sitter i för jag vet hur pass viktigt det är att jag äter den mängd som är ordinerat men hur lätt är det att äta när man vet hur dåligt man får må efteråt?Skriv gärna igen om du har fler frågor jag svarar på allt ingen fråga är för dum.
Med vänlig hälsning Sampe
samuel ingesson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

samuel ingesson kallas även Sampe

Jag har sedan 1999 varit sjuk och har därför startat denna blogg för på så sätt kanske kunna hjälpa andra att orka fortsätta kämpa även om det inte alltid är så lätt.Jag har genomgått 58 operationer sedan 1999 så jag vet hur rädd man kan va för sjukvården och fått vara med om en hel del och mött många personer under åren och jag har hjälp dom. Om det är någon som har en fråga om antingen mej eller om sjukvården så svarar jag gärna på frågor.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela