sampes

Jag är en kille som har fått kämpa här i livet mot min sjukdomar som jag fått vara med om men jag ger aldrig upp. Jag försöker att hjälpa andra som har det svårt så om ni har frågor inom vården så kanske jag kan hjälpa er med era problem så ställ en massa frågor jag svarar alltid på era frågor och inget är för dumt att fråga mej om jag är öppen för alla. Det kan bli rätt jobbigt men det är så mitt liv har varit sedan jag började va sjuk 1999 och jag har fått vara med om en hel del i vården. Jag försöker se de positiva i saker och ting men ibland är det väldigt svårt. Tack vare Stina Fjell som kom med iden att jag skulle jobba med att föreläsa för både barn och ungdomar men också i vården där jag ska berätta om hur jobbigt de kan vara att vara sjuk inte bara fysiskt utan också mycke jobbigt psykiskt.

Helt rätt!!!

Publicerad 2013-08-20 10:06:00 i Allmänt

Jag läste i Västerbottens kuriren om att Bup avdelningen i Umeå stäng nu under en tid då dom fått stor kritik om det stora arbetsmiljöproblem som finns beträffande lokaler, bemanning och organisation. Det har jag vetat och påpekat länge eftersom när jag blev inlagd där 2005 i november på felaktiga grunder så sa jag redan då att det var en skandal.
Den avdelningen jag hamnade på var en avdelning där patienter med självskadande beteende och  som var anorektiker som skrek en massa och varje gång det var mat skrek dom och vägrade äta. Det skedde dagligen att dom spändes fast i sängar.
 
Det fanns nästan ingenting man kunde göra där för det fanns inga böcker eller tidningar inte heller några sällskapsspel utan det ända som fanns var en kortlek men den var så nött att manb kunde nästan se igenom den.
 
Vad skulle man då göra för att få tiden att gå jo det fanns en tv som man skulle samsas om men som man bara fick se högst en timma per dag.
 
Varje patient skulle måsta vara med i olika grupper som kom igång gruppen, kreativgruppen och mind finess gruppen. Kom igång gruppen var någon form ( i deras ögon) var att göra några lättare gymnastikövningar . Kreativgruppen skulle man ju hetas vara kreativ men oftast var det samma sak vi fick göra  dom rullade ut papper över hela bordet och sa "nu ska vi göra en kär gammal favorit måla åttor och färglägga" Hur kreativt är det är ju dagisnivå!!! I mind finess gruppen skulle man även där göra en massa övningar som var på dagisnivå.
 
Jag lärde mej då ingenting av någon av grupperna och det var väldigt jobbigt att behöva ligga inne på avdelningen och uppleva allt när man inte ens borde vara där.
 
Personalen som jobbar där vissa av dom borde inte få jobba där för dom kunde vara taskig eller oförskämda och hitta på egna regler än vad som var sagt innan.
 
Jag skulle nog kunna skriva hur mycket som helst om det men det skulle ta evigheter och allt jag skrivit här även om det låter omöjligt så är det sant och jag står för de jag skriver.
 
Tack för titten välkommen åter!
Sampe
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

samuel ingesson kallas även Sampe

Jag har sedan 1999 varit sjuk och har därför startat denna blogg för på så sätt kanske kunna hjälpa andra att orka fortsätta kämpa även om det inte alltid är så lätt.Jag har genomgått 58 operationer sedan 1999 så jag vet hur rädd man kan va för sjukvården och fått vara med om en hel del och mött många personer under åren och jag har hjälp dom. Om det är någon som har en fråga om antingen mej eller om sjukvården så svarar jag gärna på frågor.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela