sampes

Jag är en kille som har fått kämpa här i livet mot min sjukdomar som jag fått vara med om men jag ger aldrig upp. Jag försöker att hjälpa andra som har det svårt så om ni har frågor inom vården så kanske jag kan hjälpa er med era problem så ställ en massa frågor jag svarar alltid på era frågor och inget är för dumt att fråga mej om jag är öppen för alla. Det kan bli rätt jobbigt men det är så mitt liv har varit sedan jag började va sjuk 1999 och jag har fått vara med om en hel del i vården. Jag försöker se de positiva i saker och ting men ibland är det väldigt svårt. Tack vare Stina Fjell som kom med iden att jag skulle jobba med att föreläsa för både barn och ungdomar men också i vården där jag ska berätta om hur jobbigt de kan vara att vara sjuk inte bara fysiskt utan också mycke jobbigt psykiskt.

Smärtteamet

Publicerad 2011-10-31 08:21:39 i Allmänt

Jag beklagar och ber om ursäkt att jag inte uppdaterat bloggen men jag har legat inne på sjukhus i Umeå.

Första natten jag var där så fick jag en elektrisk luftmadrass som ändrade läge när jag rörde på mej och skulle sova med en andningsapparat. Allt gick bra tills fram emot 01:30 då det blev ett strömavbrott på hela avdelningen. Det ledde till att andningsapparaten slutade att fungera så efter att jourdoktorn varit inne och tittat på den så sa hon
 "att jag inte skulle behöva sova med den som den var då för det händer ju inget farligt om jag inte skulle använda den"

 

Den andra dagen så var det mycket som skulle måsta göras massor av undersökningar och jag skulle träffa många läkare med mera.

Först var det sjukgymnasten och vi pratade lite och hon ville att jag skulle göra en massa övningar som gjorde väldigt ont och till sist så när vi är klara säger hon "att nu ska ni direkt träffa sjuksköterskan" Då protesterade jag för jag hade fruktansvärt ont och behövde hämta mej nån minut!

När det gått ungefär fem minuter kommer sjuksköterskan in och hon ville göra en massa undersökningar som nästan var lika som jag nyss gjort och de gjorde ännu ondare denna gång men till sist var vi klar och då skulle vi direkt till en psykolog.

Jag fick fem minuter att hämta mej innan jag och morsan träffade honom och mötet med honom var väldigt jobbigt inte psykiskt utan att jag hade så fruktansvärt ont så jag ville bara så fort som möjligt tillbaka till sängen för att vila ryggen och få min medicin.

När vi äntligen var färdiga så när vi kommer tillbaka så märker jag att dom hade varit och bytt luftmadrassen den som då var där var inte bra!!
Att ligga på den madrassen var som att ligga på en sten och den  var mycket sämre än den första. Så den natten var väldigt jobbig.

Den tredje dagen alltså onsdag var det inga undersökningar så jag och morsan var ute på stan en kortare tur och handlade lite saker men det dröjde inte länge innan smärtan tog över så vi åkte tillbaka.

Fjärde dagen Torsdag hade jag väldigt ont i ryggen och det var bara en undersökning och det var hos lungdoktorn. Jag berättade då för honom om det här med madrassen att det inte alls var bra och att jag fick mer ont av att ligga på den. Den doktor då sa han att dom skulle ordna så jag skulle få den första madrassen.
Det blev en fjärde madrass som inte heller var bra lika som madrass 2.

 

 Fredag

Nu skulle vi få träffa alla i smärtteamet. Det var en hel hög med olika läkare sjukgymnaster med mera och jag kände från början som om inte dom trodde på vad jag sa när jag berättade om hur jag haft det den senaste tiden med min smärta.

Den ena läkaren pratade nästan som om jag inte visste vad smärta är och att det inte var så farligt med min rygg. Då blev jag förbannad för som det är nu så ont har jag aldrig haft de under hela mitt sjukdoms liv. Jag förklarade även för dom alla andra gånger då jag haft problem med ryggen och att läkarna då inte heller trodde på mej men att det alltid slutat med AKUTA operationer. Läkarna tyckte att det är ju inte bra att äta alla dessa mediciner som jag gör och började prata om att trappa ner medicinen. Men det vägrar jag som det är nu när jag har sådan värk som jag knappt klarar av och jag lär ju få mer värk om man trappar ner medicinen.

Dom gav sej inte men då sa jag att okej men då är det på ett villkor ”Det är att jag först kräver att jag ska få göra magnetkameraundersökningen och hittar läkarna inget fel då får dom väl börja trappa ner men jag kommer att få ett helvete”

Efter att mötet var klart fick vi åka till mormor i Vindeln.

Tack för titten välkomen

Sampe 

Kommentarer

Postat av: Ingrid

Publicerad 2011-11-01 06:38:51

Sköönt att höra från dej. Har varit så orolig när din blogg har varit still. Du ska veta en sak; JAG BEUNDRAR DIG OCH DIN MAMMA. Kram kram <3

Postat av: Isac

Publicerad 2011-11-06 13:06:29

samma här! du är en riktig fighter! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

samuel ingesson kallas även Sampe

Jag har sedan 1999 varit sjuk och har därför startat denna blogg för på så sätt kanske kunna hjälpa andra att orka fortsätta kämpa även om det inte alltid är så lätt.Jag har genomgått 58 operationer sedan 1999 så jag vet hur rädd man kan va för sjukvården och fått vara med om en hel del och mött många personer under åren och jag har hjälp dom. Om det är någon som har en fråga om antingen mej eller om sjukvården så svarar jag gärna på frågor.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela