sampes

Jag är en kille som har fått kämpa här i livet mot min sjukdomar som jag fått vara med om men jag ger aldrig upp. Jag försöker att hjälpa andra som har det svårt så om ni har frågor inom vården så kanske jag kan hjälpa er med era problem så ställ en massa frågor jag svarar alltid på era frågor och inget är för dumt att fråga mej om jag är öppen för alla. Det kan bli rätt jobbigt men det är så mitt liv har varit sedan jag började va sjuk 1999 och jag har fått vara med om en hel del i vården. Jag försöker se de positiva i saker och ting men ibland är det väldigt svårt. Tack vare Stina Fjell som kom med iden att jag skulle jobba med att föreläsa för både barn och ungdomar men också i vården där jag ska berätta om hur jobbigt de kan vara att vara sjuk inte bara fysiskt utan också mycke jobbigt psykiskt.

ILLA !!!!! ILLA!!!!!!!

Publicerad 2011-05-14 08:04:32 i Allmänt

Hej ursäkta men nu kommer jag inte tänka på när det ska vara punkt eller något annat bara så ni vet ifall de låter fel.

Till att börja med om det är något som verkar oklart eller att ni inte fattar något så ring mej gärna för jag svarar gärna på frågor om det är några 070 562 47 16

Jo morsan har ju dom senaste dagarna varit nere här i Umeå på jobbet där där alla cheferna från dom olika kontorena skulle vara men morsan redan dag ett mådde hon inge vidare men dagen därpå mådde hon inte bättre och dagen gick och när hon kommer tillbaka så säger hon att hon hade JÄTTE ONT i mitten av den vänstra sedan av magen så jag sa åt henne att vi ringer sjukvården men det ville hon inte så hon tog några tabbletter och gick för att sova men så igårmorse jag var vaken redan halv 4 och var pigg och satt och såg tv så kommer mamma in och hon hade ännu mer ont så hon sa att vi skulle göra oss iordning för att fara akut på vårdcentralen i Vindeln men när vi då ringer till dom på vårdcentaralen på vindeln och vi frågar om vi fick komma på en gång? Nej det går ju inte du måste sätta upp dej på en tid först och då gav hon mamma tiden halv elva och då sa jag ju åt morsan att hon inte kunde vänta så länge men hon är ju tjurig så hon sa jo de kan jag visst de så tiden gick och när vi då är på vårdcentralen så fick vi sitta länge och över tiden det tog förtio minuter ööver tiden hon skulle vara där det tycker jag är VÄLDIGT DÅLIGT men jag följde då med henne in och läkaren undersökte mamma och dom tog prover innan läkaren kom ut till oss och sade att mamma hade över 160 i sänka ( jag vet inte vad de är men det ska i normala fall vara mellan 0-5) och hon hade pratat med dom i Umeå så mamma skulle ju åka Ambulans ner till Umeå och då sade jag att då ska jag med men efter att jag och mamma pratat lite så sa hon att hon hellre ville att jag skulle stanna och se över mormor så när ambulansen skulle fara frågade sjuksköterskan om jag kunde få lift till mormor det låg ju ändå efter vägen och sedan lämnade dom av mej hos mormor.

Efter några timmar så hade jag ju ringt andra anhöriga och berättat och efter ett tag ringer mamma och säger att hon skulle bli kvar i umeå åtminstånde över natten för doktorn i Umeå på akuten trodde att hon hade fått en inflamation i en av tarmfickorna men dom var inte helt hundra så hon hade fått göra röntgen och kommit tillbaka på avdelningen som är kirurgen men jag minns inte vilket nummer på avdelning hon låg på men jag tror att de var 2 men hur som haver hade hon börjat få intravinöst penselin så hon fått de över natten.

Nu när jag pratade mee henne på morgonen så sa hon att om hon få fara hem idag så gör hon de men de va en sjuksköterska som inte trodde de men vi vet ju ingenting säkert förrän doktorn går rond och de gör dom vanligt vis mellan 9-11 men annars kan de även va från klockan 9 och resten av dagen för jag har varit med om när man väntat hela dagen på att dom ska komma och gå rond ända från klockan 9 till att klockan va tjugo över åtta på kvällen så man kan inte säga säkert när doktorer går rond.
Hur som helst så väntar vi att doktorn ska gå rond innan vi vet något men mamma är ju en tjurskallig norrlänska som hon själv sa så dom kommer att få de tuft att försöka motivera henne till att vara kvar men jag sa till henne att bättre hon stannar där en stund och inte rusar iväg och börjar jobba och stressa så som hon jag allt jämnt annars så att hon inte behöver åka iväg med ambulans igen för samma sak.
Så det är allt jag vet det är konstigt det går så mycke bättre när jag själv är sjuk och är på lassaretet än att mamma är sjuk och hon är på lassaretet och jag inte är där och får veta vad som händer men det är som mamma sa att när dom frågade henne om närmaste anhörig så sa hon att de va jag men dom tyckte de va lite fel att prata med mej än någon annan vuxen men mamma sa åt dom att han är van allt inom sjukvården och att det är bättre att säga som det är till mej än att inte säga nåt till mej för då blir jag förbannad för jag kan axeptera vad det än är men att inte veta alls eller att ingen säger nåt åt mej de gör mej verkligen förbannad.

Ja nu vet jag inge mer så nu får ni nöja er med detta eller om ni inte riktigt fattar eller har några frågor ring mej som jag sa innan det är bättre om ni ringer och frågar än om ni uppfatade något fel och inte förstår

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

samuel ingesson kallas även Sampe

Jag har sedan 1999 varit sjuk och har därför startat denna blogg för på så sätt kanske kunna hjälpa andra att orka fortsätta kämpa även om det inte alltid är så lätt.Jag har genomgått 58 operationer sedan 1999 så jag vet hur rädd man kan va för sjukvården och fått vara med om en hel del och mött många personer under åren och jag har hjälp dom. Om det är någon som har en fråga om antingen mej eller om sjukvården så svarar jag gärna på frågor.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela