sampes

Jag är en kille som har fått kämpa här i livet mot min sjukdomar som jag fått vara med om men jag ger aldrig upp. Jag försöker att hjälpa andra som har det svårt så om ni har frågor inom vården så kanske jag kan hjälpa er med era problem så ställ en massa frågor jag svarar alltid på era frågor och inget är för dumt att fråga mej om jag är öppen för alla. Det kan bli rätt jobbigt men det är så mitt liv har varit sedan jag började va sjuk 1999 och jag har fått vara med om en hel del i vården. Jag försöker se de positiva i saker och ting men ibland är det väldigt svårt. Tack vare Stina Fjell som kom med iden att jag skulle jobba med att föreläsa för både barn och ungdomar men också i vården där jag ska berätta om hur jobbigt de kan vara att vara sjuk inte bara fysiskt utan också mycke jobbigt psykiskt.

Snart går det inte.....

Publicerad 2010-08-14 14:33:44 i Allmänt

Jo jag skrev ju tidigare att jag antagliggen ska operera om mej det här med ryggen men att det kanske skulle ta tid innan det blir av men jag värken fortsätter ju och det börjar bli helt ohållbart som det är nu får jag inte sova på nätterna och på dagen så kan jag inte ens vara uppe mer än 45 minuter innan jag måste lägga mej ner för att det gör så fruktansvärt ont så nu har jag fått nog på måndag ringer vi till doktor vet inte vem vi ska ringa först ifall det blir att vi går via Storumansdoktorer eller om vi tar kontakt med ortopederna direkt och säger att jag ska få komma ner och ge mej en sådan där så kallad "Smärtpump" den sprutar in medicin på det exakta stället där man har ont och att man kan får en jämnt flöde och att man kan ge en liten "push" alltså en bonlus (alltså Extra" dos men vi får väl se vad läkarna har att säga ifall dom inte ens bryr sej ( som vissa brukar att göra föra vissa tycker att jag gnäller i onödan) men varje gång jag så kallat "gnäller" så har det ju slutat med att det blir en akut operation och nu när man fyllt 18 år då är man ju så kallat "vuxen" för inom vården räknas man som barn ända till du är 18år så det är ju en sak som är bonus.

För det finns faktiskt en lag inom sjukvården som säger att man faktiskt måste tro på vad patienten och lyssna på vad man säger ända tills dom kan bevisa något annat men när man är så kallat "barn" då brukar vissa läkare säga som ta mej tex att " Han är ju så ung" eller " Han vet inte vad smärta är" men om jag inte vet vad smärta är då undrar jag bara en sak att nu när nästa operationen kommer att bli då blir det nummer 50  och det är faktiskt sannt om det är någon som inte tror mej så säg bara till så kan jag räkna upp dom för Dej/er jaja hur som helst  och om jag nu inte skulle veta vad smärta är så undrar jag bara vem kan säga sej då veta vad smärta är? och tex hur kan det då komma sej att när jag bröt handleden och när jag kom upp på sjukstugan i Storuman så sa dom till mej att "men Samuel du borde skrika så som din arm ser ut" Men jag sa ju bara som det var att jag är van smärta och att det inte var värre än vanligt och sedan satt jag och drog roliga historier för sköterskan som skulle gippsa armen och när dom gav mej medicin i armen via en nål i handen för att det skulle ge snabbare värkan så sitter jag och sjunge snabbsvisor fast att det gjorde ont.Är man inte smärttålig då ja då vet jag då inte vad
  Någon som har en kommentar till de Snälla säg vad ni tycker och tänker om de

Nu ska jag ta och vila mej lite detta räcker för att jag får sådan värk i ryggen så jag hoppas det löser sej på måndag.

Tack för titten och välkomen åter!!

Sampe

Kommentarer

Postat av: Kurt-Ove Ingesson

Publicerad 2010-08-14 21:53:17

Hej Sampe det är verkligen en långfilm som utspelar sig när det gäller din smärtproblematik. Jag tror att när du säger att du har smärta så är det verkligen sant. Hur man ska hantera smärtan förutom med hjälp av medicin finns det många teorier om, och vetenskapliga studier. Det viktiga är ju att lyssna på vad du säger, det är din verklighet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

samuel ingesson kallas även Sampe

Jag har sedan 1999 varit sjuk och har därför startat denna blogg för på så sätt kanske kunna hjälpa andra att orka fortsätta kämpa även om det inte alltid är så lätt.Jag har genomgått 58 operationer sedan 1999 så jag vet hur rädd man kan va för sjukvården och fått vara med om en hel del och mött många personer under åren och jag har hjälp dom. Om det är någon som har en fråga om antingen mej eller om sjukvården så svarar jag gärna på frågor.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela